کد مطلب:31834
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:17
1- چرا بحث تسلسل محال است؟
2- خداوند علت است يا معلول؟
براي بطلان تسلسل براهين ودلايل فراواني اقامه شده است وهر كدام از فيلسوفان واهل نظر بر مشرب خويش آنرا مردود دانسته كه ازآن جمله، از ابن سينا، خواجه نصير الدين طوسي وفارابي مي توان نام برد.
استاد مطهري (ره) دركتاب فلسفه وروش رئاليسم، برهان خواجه نصيرالدين طوسي را بهترين برهان برامتناع تسلسل عللمي داندكه بطور ساده ومختصر به آن اشاره مي كنيم :
نظام موجودات نظام علي ومعلولي ونظام ضروري است وهر معلولي ضرورت خويش را از ناحيه علت خود كسب كرده است . حال يا سلسله علل ومعلولات غير متناهي است ويا اينكه تمام موجودات وضرورات همه منتهي به موجودي مي شود كه قائم بالذات وكامل بالذات وضروري بالذات است وازلحاظ شدت وتماميت غير متناهي است واو به منزله اساس همه هستي ها ومنبع وسرچشمه همه وجودهاو وجوبها وضرورتها با نظم وترتيب معيني است .
بنا برفرض اول اين نظام قابل توجيه نيست زيرا هر معلولي وجود وضرورتش بواسطه و وجود وضرورت علتش بوده است وهمين مطلب درباره علت بيان مي شود يعني اين علت هم خودش وجود وضرورتش به وجود و ضرورت علت ديگري است وباز براي مرتبه سوم هم اين مطلب مطرح مي شود والي غير النهايه ادامه پيدا مي كند مي ماند، فرض دوم يعني منتهي شدن و وجود و ضرورت همه موجودات و معلولها به علتي كه خود قائم بالذات وضروري بالذات باشد كه منبع وسرچشمه همه هستي ها، ضرورت ها و وجوبهاست وآن خداي متعال است .
براي دريافت جواب مفصل به كتاب اصول فلسفه وروش رئاليسم،ج سوم، ص 144مراجعه كنيد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.